Ytterbyns bygdeforskare

Gästbok

Länkar

Ytterbyn

Ytterbyn är en by med flerhundraåriga anor. Byn har bestått av både så kallade utanvids backstugsittare och bönder. De förra hade sina enkla stugor på ofri grund i backen ovanför bondgårdarna som låg i en tätbebyggd klunga på byns nordöstra sida.

I dag bor bönderna (eller jordägarna som kanske är ett mer passande namn) utspridda sedan laga skiftet, efter den gamla landsvägen. Där backstugsittarna levde bor i dag välsituerade gårdsägare med avstyckade tomter.

Mitt i byn har vi Bygdegården som förut var skola för bygdens barn. Nu finns där ett kooperativt dagis för barn under skolåldern. De små barnens liv och rörelser ger liv åt byn. Bygdegårdsföreningen är en viktig del i byns sociala liv. Varje år ordnas med julfest för alla barn i bygden och sista april firas vårens ankomst med kase och stort fyrverkeri.

Valborgskase 2009

Ytterbyns Bygdeforskare som nu (2012) är inne på sitt fjortonde verksamhetsår har sin samlingsplats i Bygdegården.

Byn har eget vattenledningsnät med 30 anslutna fastigheter. Vattnet kommer från en källa med god tillgång på bra vatten.

Invånarantalet har med åren minskat så att de flesta hushåll består av en eller två personer och många är pensionärer som har gjort sitt inom föreningslivet. Men nya yngre krafter har kommit i deras ställe. Pensionärerna håller igång med att forska i byns historia. Det har kommit några barnfamiljer till byn och det lovar gott för framtiden.

Här ligger Ytterbyn. Se karta på Google Maps. Där kan man även välja att se "satelitbild", foton av platser i närheten etc.

Det finns också en ny sida med kartmaterial och ytterligare en karta på Google.

Thons hag i Ytterbyn
Skylt för ATSA mjölkmaskin