Gården "Svahns", Godagssved

Svahns Välkomnande grindstolpar!

Fastigheten Norrberg 9:13 finns med i skriften "Gårdsnamn" under tre namn: Svahn, Johan och Albert. Den ligger vid Långbovägen, det vill säga en bit västerut från det centrala Järbo.

Sommaren 2017 var gården till salu genom LRF, som visade många fina interiörbilder i säljmaterialet. Huvudbyggnaden har inte varit utsatt för några stora ombyggnader och därför är flera rum i sitt originalskick sedan huset byggdes 1874.

Från Birgit Eriksson har Hembygdsföreningen fått denna information om gårdens historia.

Den förste innehavaren var hennes farfar Johan. Han efterträddes av sin son, som hette Albert, f. 1902, d. 1988 och alltså var Birgits far Därav har vi två av namnen. Svahn kommer från farfars far Johan, som hade soldatnamnet Skytt, men som måste byta det till Svahn.

Den siste innehavaren var Birgits bror Erland, f.1933 som dog 2015. Det visade sig inte vara möjligt att fortsätta att hålla gården i familjen; därför gick den till försäljning.

Vi har fått möjlighet att fotografera exteriörer och interiörer på gården före försäljningen. Bilderna har tagits under juli och augusti 2017. Tack till Birgit Eriksson.

Albert Svan uppmärksammades i Arbetarbladet 1980. Då hade fastigheten ännu inte anslutits till elnätet. Det skedde 21 år senare. Han levde energisnålt med ved, fotogen och gasol.

"Man klarar sig bra utan elektricitet"

En notis från Sandvikens Tidning 7 oktober 1927 berättar om Johan Svahn som då var 87 år.

Soldat Johan Svahn - En kärngubbe i Offsjön

Svahns Svahns Gammelstugan och det nyare huset

Svahns Svahns Den stora ladugården och uthus

Svahns Svahns Bryggstu'n, ladugården och utsikt mot åkrarna

Svahns Svahns Verandan och detalj av dörren

Svahns Svahns Verandan och västra gaveln

Svahns Svahns Köket

Svahns Svahns Kammar'n och hallen

Svahns Svahns Salen

Svahns Svahns Salen med farfars foto och övre kök

Svahns Svahns Övre kök och övre veranda

Svahns Svahns Övre hall med en gammal mangel och utsikt mot nya huset

Svahns Verandan inifrån

Fastigheten tillhör Ovansjö socken, som nu ingår i Sandvikens kommun.

Gården hittas på den digitala kartan, del 1, på område 10.

Sidan uppdaterad 2018-04-14

Meny och länkar

Startsida för gårdsnamnen i Järbo

Svahns, Goddagssved

Fotoalbum för gårdar

Här kommer att fyllas på med fler sidor om olika gårdar och områden.

"Man klarar sig bra utan elektricitet (1980)"

Soldat Johan Svahn - En kärngubbe i Offsjön (1927)