Diverse

Här lägger jag ut en del klipp som blivit bearbetade men som ännu inte funnit sin plats på en egen sida. Det kan vara lite udda händelser eller notiser som kan vara av allmänt intresse eller där inte alla fakta och detaljer har kommit fram. Jag hoppas att efterlysningar via Facebook kan bidra till ett fylligare material.

Orkestrar i Järbo

Claes Erlands

Det här var en av många orkestrar som funnits i Järbo.

Claes-Erlands (1968)

SGU och Hålldammen

SGU

Klippet är inte daterat men om man räknar lite med ledning av texten så kan det kanske bli år 1943? Femårsjubileum av bildandet 1938. Det är en väldigt ambitiös förening, kanske inte så förvånande när man ser vilken styrelse det är.

SGU firar 5 år (1943)

Godtemplarhuset rivs

Godtemplarhuset

Det här klippet är heller inte daterat, men andra uppgifter anger att huset revs 1962. Om det då är 70 år sedan starten 1891 så borde klippet vara från 1961, innan rivningen var klar.

Huset har haft en minst sagt omväxlande historia.

Godtemplarhuset rivs (1962)

Hembygdsföreningen

Gammelgården

Här är två klipp från tiden när Gammelgården ställdes i ordning på Hembygdsgården. Gården förvärvades 1935 och flyttades då från Djupdal till sin nuvarande plats