Presentationer

Senaste nytt

Den 5 juli ordnades en temakväll med folkdräkter på Gamla Stenhuset i Gästrike Hammarby under rubriken ”Ovansjödräktenfrån helg till söcken – kyrkoåret runt”. Länk till en bildkavalkad därifrån hittar ni i menyn.

Besök Gamla Stenhusets webbplats.

Söndagen den 19 juni 2022 hölls en träff med föredrag om textiler och visning av ovansjödräkter i Järbo Folkets Hus. Ett kort reportage finns på jarboportalen.se.

Det blev stor uppslutning, mer än 50 personer på plats och drygt 15 som var med via Zoom-länk. Det blev även mycket mingel och prat bland deltagarna som många kom i egna dräkter.

Tidigare presentationer har genomförts som digitala möten, bland annat därför att restriktionerna för publika möten i princip inte tillåtit sådana.

Ett möte via Zoom genomfördes via Zoom söndagen den 21 mars 2021. Det blev mycket stor anslutning och därför hade vi ytterligare ett Zoom-möte, den 18 april 2021.

Digital presentation Ovansjödräkter fas 1: 2021-03-21 kl. 17-18 i Järbo Folkets hus

35 personer deltog, på plats och via Zoom och de representerade följande organisationer:

Leader Gästrikebygden
Gästriklands Kulturhistoriska förening
Länsmuseet i Gävle
Dalarnas museum
Nordiska Museet
Folkteatern i Gävle
Svärdsjö Hembygdsförening

Envikens Hembygdsförening
Rättviks Hembygdsförening
Gästriklands hemslöjdsförening
Svenska Hemslöjdsföreningarnas riksförbund
Hemslöjden i Arbrå
Gästrike-Hälsinge hemslöjdsförbund
Ateljé Lammet, Gästrike-Hammarby
Spångmurs, Sandviken
Rotary Västerled

Specialinbjudna intressenter från Gästrikland, Hälsingland och Dalarna
Sist men inte minst, två barnbarn till Greta Hedlund!

Digital presentation Ovansjödräkter fas 1: 2021-04-18 kl. 17-18 i Järbo Folkets hus

Cirka 40 personer deltog, dels på plats och dels via Zoom och de representerade följande organisationer:

Sätergläntans kurser
Stiftelsen Stenhuset i Gästrike Hammarby
Svenska kyrkan
Sandvikens kommun
Gästriklands hemslöjdsförening
Västerbergs folkhögskola
Forsa folkhögskola

Vävstugan i Kungsgården
Folkdansringen
Järbo hembygdsförening
Torsåkers hembygdsförening
Hedesunda hembygdsförening
Länshemslöjden i Stockholm
Stora Tuna folkdansare
Statens Historiska Museer, SHM

Dessutom många dräktintresserade privatpersoner från hela landet, Gästrikland, Dalarna, Kronoberg, Skåne, Stockholm, Göteborg, Malmö, m.m.

Sidan uppdaterad 2023-06-19

projektstöd