Bildgalleri kuriosa

Här ges en översikt av vad vi har kallat "kuriosa". De är indelade i tre kategorier; Målningar i naturen, Natur och Byggnadsverk, lämningar. Vad som hör till kuriosa och vad som ordnats in under "Kultur och sevärdheter" är nog inte helt konsekvent, men huvudsaken är att platser och objekt är dokumenterade.

Bilderna är ibland kopplade till egna sidor, med bilder och berättelser som hämtats från olika håll.

Till de objekt som är dokumenterade hör en Google-karta där alla är markerade och delvis försedda med koordinater så att det ska vara lättare att hitta dit.

Kuriosakartan

målningar i naturen Älgen, foto 2016

målningar i naturen Tidningsklipp från 1970

Under flera år gjorde flera personer målningar på stenar och klippor i skogarna i Järbos nära omgivningar. Det var mycket hysch-hysch omkring vilka som var "konstnärerna" bakom dessa verk. Tidningsklippen visar hur det såg ut när ämnet var som hetast. Nu har färgerna bleknat på de flesta ställen, men en del har bättrats på, som t.ex. älgen vid Sörjavägen.

De flesta av målningarna har lokaliserats och dokumenterats.

Ur klippböckerna

källor Ronkasuokällan, foto 2018

källor Sjukällan, foto 2019

Det finns många naturliga källor. Ja, hela centrala Järbos vattenförsörjning vilar på det vatten som kommer fram vid Smörhålet strax söder om infarten och som släpper fram vattnet ur åsen. Och det finns många andra med mindre flöden som ger vatten till gårdarna.

Ronkasuokällan är mytomspunnen. Andra är mindre kända.

Sida om källorna

klapperstensfält Klapperstensfält, foto 2017

korvstenen Korvstenen, foto 2020

Naturen innehåller många lämningar och fenomen som människan sökt förklaringar till. Klapperstensfälten på Västerhällan är stränderna vid högsta vattennivån efter senaste istiden. Korvstenen är inget som Kungsbergsjätten slängde mot Ovansjös kyrka när klockklangen blev för besvärande. Men varifrån kommer namnet?

Det finns förklaringar om att det egentligen ska vara "Skorvstenen" som rullat ner från närliggande Skorvberget. Eller "Korpstenen"? Men det kan ha varit så att det här var en rastplats där man tog sig en korvmacka när man cyklade till Norrby .

Lundfors Lundfors Qvarn, foto 2018

Det här kan vara rester av byggnader eller väg vid en kvarn som låg vid Jädraån vid Lundfors, norr om nuvarande Kungsfors. Vattendragen var viktiga kraftkällor innan ångan, elektriciten och förbränningsmotorn kom.

Spåren är ofta otydliga. Naturen tar tillbaka och döljer effektivt det som människan byggt.

Hoppbacken i Kungsberg

På 1930-talet byggde några driftiga personer, bland dom säkert Johan Larsson, en hoppbacke i Bergets sluttning mot Lillån. Det var en bit öster om den nya skidanläggningen.

Det finns rester av den kvar, lätt synlig från den gamla elljusslingan, men skogen har växt igen. Överbacken var ganska hög och påbyggd med en träkonstruktion om man ska tro de gamla bilderna.

lador Rester av hoppbacken, 2020

lador Backhoppare på 1930-talet