Kungsbergs bönhus

Kungsberg nåddes tidigt av nya religiösa rörelser och blev något av ett centrum för frikyrkligheten. Här byggdes i slutet av 1800-talet ett bönhus som fungerade för församlingen i nära etthundra år och fortfarande används i dag om än bara vid speciella tillfällen.

Kungsbergs bönhus, foto: 2016

Under hösten 2022 gjorde Länsmuseet Gävleborg en omfattande genomgång av byggnaden och dess historia. Man kom fram till att den har höga kulturhistoriska värden och är en god representant för missionsrörelsens samlingslokaler, såväl regionalt som nationellt.

Nu ska länsstyrelsen med utredningen som underlag ta beslut om detta är tillräckligt för att ge Bönhuset byggnadsminnesskydd. Ett sådant skydd innebär bland annat att byggnaden inte får rivas, flyttas eller förändras och att den måste underhållas så att den inte skadas.

Fortsättning längre ned på sidan...

Anna Nordqvists bilder från bönhuset

Länsmuseets byggnadsminnesutredning

Hitta till platsen

Några bilder från bönhuset

Kungsbergs bönhus Rosettfönstret renoveras, foto: 2012

Kungsbergs bönhus Salen, foto: 2012

Kungsbergs bönhus Utställning, foto:2013

Kungsbergs bönhus Flygfoto, Torsten Röstlund 1960-tal(?)

Kungsbergs bönhus Bönhuset sett från Berget, foto 2010?

Kungsbergs bönhus Annons för auktion 2004

Kungsbergs bönhus Artikel i Gästriklands Tidning 2018-02-16, klicka på bilden för att visa som pdf

Kungsbergs bönhus Artikel i Arbetarbladet 2021-08-15, klicka på bilden för att komma till tidningens webbartikel

Kungsbergs bönhus Artikel i Arbetarbladet 2021-12-14, klicka på bilden för att komma till tidningens webbartikel

I april 2023 gjordes ett besök på Bönhusets vind för att dokumentera takkonstruktionen som ändrades vid ombyggnaden drygt 100 år tidigare. Vid ett tillfälle något år senare slog blixten ned och tände eld på vinden. Kjell Nordqvists farfar såg det och började släcka, men uppe på vinden kan man se de stora skador som elden hann orsaka.

Kungsbergs bönhus Vinden över kyrksalen med de äldsta takstolarna kvar längst ned och de nya kraftigare med krysstag ovanför.

Kungsbergs bönhus Här syns de brandsvedda bjälkarna tydligt innanför det stora rosettfönstret.

Kungsbergs bönhus Rosettfönstret är huvudsakligen en fasadprydnad eftersom det inte är synligt inifrån kyrksalen.

Kungsbergs bönhus En prydlig teckning av Bönhuset som troligen gjorts av ett skolbarn. Den hittades i en låda på vinden.

... fortsättning på texten

Kungsbergs bönhus

Frikyrkorörelsen var stark och viktig under 1800-talet och antalet medlemmar i Svenska missionsförbundet ökade stort. Kungsbergs och Botjärns missionsförening bildades 1884, fem år senare invigdes bönhuset. Den ursprungliga byggnaden var enkel och avvek knappast från övriga hus i byarna. Bönhuset var byggt i en våning med rödfärgad timmerfasad. Invändigt fanns endast en sal utan fast inredning och gudstjänstbesökarna fick sitta på brädor lagda över träbockar.

Ovan är en bild av ett brev, signerat ”Styrelsen” och daterat 24 mars 1888 står denna inledande text:
Det har varitt länge på tal om att Bygga ett Bönehus men har icke kunatt komma till någon verklighet när man icke har funnit någon tjenlig plas att sätta huset på. Men nu är väl denna sak undanröjd. Och då återstår icke annatt än att skrida till verket och i synnerhet som denna plats är den tjenligaste som upptänkas kan inom Kungsberg och Botjern hvilket kan och bör vara isynnerhet som nu detta hus hvilket är frågan om bör vara större än andra hus.

Och därefter kunde bygget påbörjas.

I början av 1900-talet gjordes en stor ombyggnad. Ritningarna gjordes av en predikant från Holmsveden. Huset fick en tillbyggnad med en liten sal och ett kök på nedre våningen och en bostadslägenhet på den övre. Byggnaden fick också tydligare kyrkliga drag då takhöjden ökades, plåttak lades och fönstren gjordes spetsbågiga. En enkel entré i form av ett vapenhus byggdes. På den östra gaveln sattes ett runt så kallat rosettfönster. Nu byggdes den första bänkinredningen och några av bänkarna finns kvar än i dag, men flertalet är nytillverkade.

Kungsbergs bönhus

Under mellankrigstiden användes huset som skolbyggnad, vilket man kan se lite spår av på kyrkbänkarna där det sys spår av inristade namn och dylikt. I mitten av 1900-talet rustades köket och bostadslägenheten en trappa upp. Då byggdes bland annat moderniteter som inomhustoalett.

Frikyrkoförsamlingen i Kungsberg upplöstes 1984 och huset förvaltas nu av föreningen Bönhusvännerna i Kungsberg - Botjärn. Bönhuset används till exempel för bröllop, barndop och musik.

Byggnaden har under åren underhållits i flera etapper. Exempelvis har byggnaden återfått sin ursprungliga färgsättning med svart plåttak, vit fasad och ljusa fönsterbågar.

Kungsbergs bönhus

Inför bedömningen för byggnadsminnesskydd har länsmuseet och länsstyrelsen gått igenom byggnaden och dess historia grundligt. På bilden ovan har representanter för länsmuseet, länsstyrelsen och föreningen Bönhusvännerna samlats i den vinterkyliga kyrksalen.

Kungsbergs bönhus

Här visar Astrid Olsson stolt upp den plakett som överlämnades av länsstyrelsen vid en ceremoni den 25 september 2023. Den ska sättas upp på byggnaden.

Föreningen

Föreningen Bönhusvännerna har i många år arbetat med den upprustning som nämns ovan. Genom bidrag från olika stiftelser, fonder och myndigheter och frivilliga krafter har man lyckats väl med sin uppgift.

Astrid Olsson, är föreningens ordförande och hon har kämpat för bönhusets bevarande och framtid i många år.

Du som vill stödja föreningen och dess arbete kan sätta in pengar på bankgiro 512-3575, var noga med att ange att det är för Bönhuset.

Sidan uppdaterad 2023-09-28